با سلام و احترام خدمت همراهان

امروز میخوام سقف ساهک وافل رو خدمتتون معرفی کنم که قبلا هم به صورت اجمالی در بخش پروژه ها راجع بهش براتون گفتیم.

موضوع مهم اینه که خوشبختانه امروز اکثر کارفرماها و سازندگان صنعت ساختمان با سقف وافل آشنایی دارن و با وجود شرکت های وافل کم کم از روش های سنتی مثل تیرچه بلوک و سقف های دیگه که به لحاظ اقتصادی و فنی خیلی جایگاهی در صنعت ساختمان ندارند داریم فاصله می گیریم و با روش های صنعتی و جدید سقف رو اجرا میکنیم که از این جهت خیلی گام مثبتی برداشته شده.

  1. خب از اونجا که سقف وافل رو خیلی از دوستان باهاش آشنایی دارن من از مزایای سقف وافل فاکتور می گیرم و فقط مزایای این سقف که یک نوع وافل مدرن هست رو براتون میگم. تفاوت اصلی این وافل که باعث شده نسبت به وافل های دیگه خیلی متمایز باشه ایجاد تیرچه های لانه زنبوری در این وافله که این کار بصورت انحصاری توسط شرکت ساهک وافل انجام میشه و دارای ثبت اختراع و ثبت محصول صنعتی هست.
  2. مهمترین مزیت لانه زنبوری کردن تیرچه ها ایجاد حفره هایی متعامد به آکس 80*80 هست که محل خوب و امنی برای عبور تاسیسات در جداره ی سقف هست. این مزیت باعث میشه که شما دیگه نیازی به شاسی کشی در زیر سقف نداشته باشین چون بخش اعظم لوله های تاسیسات در داخل این حفره ها کار میشن و دیگه نیازی به شاسی کشی ندارن. اجرای لوله ها در این مجراها باعث میشه دیگه تو کف طبقه ی بالا هم لوله ای نداشته باشیم پس دیگه تو کف طبقه هم نیازی به کفسازی با فوم بتن یا پوکه نیست و با همون ملات ماسه سیمان میشه سرامیک یا سنگ کف رو انجام داد. صرفنظر از حذف هزینه های شاسی کشی تاسیسات و کفسازی در طبقات، عبور لوله ها در داخل جداره ی سقف باعث میشه که ما حداکثر استفاده رو از فضای طبقه داشته باشین و ضخامت سقف به حداقل ممکن برسه ضمن اینکه دسترسی به لوله های تاسیسات برای سرویس و تعمیر هم خیلی راحت هست.
  3. مزیت دیگه ی این کار اینه که به دلیل مصرف کمتر بتن، وزن کل سازه بالغ بر 21 درصد نسبت به وافل های هم ارز خودش کمتر هستش و این سبک تر شدن وزن باعث می شه که سازه در مقابل نیروهای زلزله، ایمن و مقاومتر باشه.
  4. در نهایت این سبک تر شدن سازه باعث میشه که هزینه های اجرای اسکلت حدود 8 الی 12 درصد نسبت به وافل های دیگه کمتر باشه.
  5. همه وافل ها میتونن دهانه های بلندتری رو نسبت به سقف های دیگه پوشش بدن که تو این سقف هم این امکان وجود داره و باعث میشه ستون های خیلی زیادی از پروژه حذف بشن. پیامد حذف این ستون ها اینه که دیگه ستون مزاحمی تو پلان نداری که محدودیت برای معمار تو فضاهای داخلی طبقات ایجاد کنه و تو پارکینگ ها که باعث میشه پارکینگ بیشتری بتونی تامین کنی.
  6. در این سقف چون تیرچه ها درجا روی سقف اجرا میشن باعث میشه ناظر راحت تر بتونه قبل بتن میلگردهای سقف رو کنترل کنه و طراح هر کجا نیاز باشه میتونه جان تیرچه ها رو تقویت کنه. ریختن بتن همزمان تیرچه ها و سقف باعث میشه یک سقف یکپارچه بتنی داشته باشیم که مقاومت لرزه ای و باربری سقف به مراتب بالاتر از سقف های تیرچه پیش ساخته هست.
  7. اجرای همزمان بتن تیرچه ها و سقف با وجود قالب های پلیمری باعث میشه زیر سقف یک بتن صیقلی داشته باشیم که دیگه نیازی به سقف کاذب نداشته باشه و اکسپوز باقی بمونه. با این حساب هزینه های سقف کاذب هم از پروژه مخصوصا در پارکینگ ها، فضاهای اداری، تجاری و صنعتی حذف میشه.
  8. این نوع سقف با توجه به حفره های موجود در زیر سقف و مجوف بودن تیرچه ها صوت و صدای کوبه ای رو مستهلک میکنه و حدود 25 درصد نسبت به سقف های وافل دیگه آکوستیک تره

تو یه فرصت دیگه و یه مقاله دیگه برای اطلاع و یادآوری از تیرچه و معایب اون یکسری مطالب و تصاویر میذارم

موفق و پیروز باشید.

اخبار و مقالات

#اسکلت#بتنی#ساخت-ساز#ساختمان#سازه#ساهک#ساهک_وافل#سقف#فلزی#لانه-زنبوری#وافل #تهران #پروژه #سقف #عمران #ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *